Travian – ganska roligt online spel

Posted by pokerrokkaz on juli 23, 2008
spelrecensioner

Travian är ett spel som blivit väldigt populärt och de lyckas förvånansvärt bra att skapa ett spel. För oss som spelat en del är det kanske inget särskilt men man får ha lite överseende med tanke på att man spelar det helt och hållet i browsern, inte flash eller något sådant.

Det är ett litet strategispel där man ska bygga en och i sinom tid flera byar. Man kan klumpa ihop sig med lite polare och ge sig ut och dänga upp andra. Det är faktiskt det bästa sättet att växa i Travian, genom att sno resurser från de kringliggande stackarna. Det här är förstås roligt men det är också en av de sämsta egenskaperna som spelet har. Eftersom det funkar just så behöver man anfalla de kringliggande stackars byarna hela tiden och på så vis få maximalt med resurser att bygga för, det innebär ju också att de inte kommer någonstans för det är ju alltid någon elak jävel som tar alla deras resurser.

Meningen är att man ska spela Travian under en lång tid och växa på sig för att ge sig in i leken med de stora motståndarna som varit med i matchen sedan början. För de allra flesta blir det nog inte så däremot, mina upplevelser av spelet säger mig att max en fjärdedel av de som börjar fortsätter mer än till dess att de märker att de blir attackerade hela tiden. Det här är en stor nackdel för Travian och det ger också känslan att de tänkte mer på teknik än på spel när de bestämde hur det skulle gå till, spelet är helt enkelt inte särksilt spelbart.

Testa Travian…

Tags: ,